Koningshooikt

Hoe het begon

Konigs-Hoyckt 1821

Heel lang geleden, in de bossen tussen Dijle en Nete – in de Lierse rand – waren er tenten. Nee, geen kampeertenten, maar gehuchten. De bossen waren immers jachtgbebied geworden of grotendeels gerooid om het land te bewerken. Mensen kwamen zich vestigen in ’s Koningsbosch, op het land en in de bossen die al heel lang eigendom waren van hertogen en daarna van koningen. Zo onststond tussen de Brandestraat en de Misstraat het gehucht Hoyckt, dat net als het gehucht Hazeldonck deel uitmaakte van het oude Berlaar.

’s Koningsbosch werd rond 1789 onder de naam Konings een zelfstandige gemeente met aan het hoofd een burgemeester, bijgestaan door schepenen en raadsleden. In 1821 gebeurde het: op vraag van de inwoners van de Berlaarse gehuchten Hoyckt en Hazeldonck, gesteund door de gemeente Konings, werd bij Koninklijk Besluit van Willem I, Koning der Nederlanden en Prins van Oranje-Nassau, op 11 januari 1821 de nieuwe gemeente Konings-Hoyckt opgericht. Een jaar later werd het dorp nog een stukje groter, want een deel van het gehucht Mijl dat oorsponkelijk bij Lier hoorde, werd bij Konings-Hoyckt gevoegd.

In die tijd leefden de Hooiktenaars vooral van de landbouw. Er vestsigden zich in het dorp ook ambachtslui. Anderen openden winkeltjes, vaak in de voorplaats van het woonhuis. Er was zelfs een brouwerij en maalderij voor plaatselijk gebruik.

Tijdens de eerste wereldoorlog ligt Koningshooikt pal in de vuurlinie en werd de dorpskern zwaar beschadigd. Het fort en de schans Tallaart maakten deel uit van de verdedigingsgordel rond Antwerpen en waren niet opgewassen tegen de Duitse bombardementen. De dorpskern en de kerk werden later heropgebouwd. In 1977 fuseerde Koningshooikt tenslotte met Lier. Vandaag is het vnl. een landelijke gemeente met moderne voorzieningen. In omstreken en ver daarbuiten is Koningshooikt vooral bekend van bussenfabriek Van Hool, opgericht in 1947.

Varkenskoppen

De inwoners van de Berlaarse gehuchten Hoyckt en Hazendonck, werden houtrovers genoemd. Mogelijk omdat ze in de bossen van de koning het eikenhout kwamen stelen. Deze spotnaam is nog amper gekend, de bijnaam varkenskoppen des te meer. Die ontstond toen de oude traditie heropleefde om op de feestdag van de patroon- heilige Sint-Antonius in het portaal van de kerk varkenskoppen per opbod te verkopen. Vandaar ook het feestvarken in het logo van het bier Ne Jutteneer.

Hooiktse weetjes

Inwoners aantal

In 1830 telde Koningshooikt 1.930 inwoners. Begin 2022 waren dat er 4.360.

Ceylin del Carmen Alvarado

Café Jong Jut is een van de supportersclubs van Ceylin del Carmen Alvarado, de Nederlandse veldrijdster die in 2020 wereldkampioen werd.

Verloren windhaan

De kerktoren is niet langer compleet. Vroeger stond er een kruis van 3,8 meter op de torenspits met een windhaan die – al was hij slechts 60 cm hoog en 66 cm lang – goed zicht- baar was op verschillende plaatsen in het dorp.

Bekende amazones

In het Azelhof Horse Events nemen steeds meer bekende amazones deel aan de competities en ook bekende vaders zoals Bill Gates en Bruce Springsteen werden er al gespot tijdens jumpingevents.

Tramspoor

Van 1908 tot 1946 reed er een tram door Koningshooikt. Die liep van Lier naar Werchter. In 1914 brak de Duitsebezetter de sporen op, maar in 1920 werden ze teruggelegd. In 1935 was al sprake van de vervanging door een busdienst. Tijdens en na WOII verdwenen de sporen voorgoed.

Café 't Lammeke

Café ’t Lammeke bestaat al 180 jaar en is dus het oudste café van het dorp.

Wapenschild

In Toen Hooikt in 1996 zijn 175ste verjaardag vierde, liet de Dorpsraad een vlag ontwerpen met het wapenschild van de familie Triest die in de 13de eeuw in Koningshooikt woonde. Het gaat om een witte vlag met zwart schild met twee jachthoorns en een jachthond. De vlag staat symbool voor heel de Hooiktse gemeenschap en wappert naast de vlag van stad Lier, de Belgische vlag, de Vlaamse Leeuw, de Europese en de vlag van de provincie Antwerpen aan de gevel van het gemeentehuis.Café ’t Lammeke bestaat al 180 jaar en is dus het oudste café van het dorp.