Trage Wegen Koningshooikt

Carlo Van Dyck
Bossen 16, 2500 Koningshooikt
info@tragewegenkoningshooikt.be

In 2007 schaarden zich een tiental vrijwilligers rond de tafel, met één bekommernis: waar zijn al die voetpaadjes van toen en wat kunnen we doen om ze in ere te herstellen en te voorkomen dat er nog meer verdwijnen? De eerste stap leek het behoud van de drie kerkwegeltjes in het dorp zelf. Met inbreng van dorpsgenoten doopte de vereniging ze tot Kerkepad, Vlinderpad en Pikkelpad. Momenteel zijn er 12 dergelijke wegeltjes.

De werkgroep Trage Wegen Koningshooikt zag in het uitstippelen van wandellussen een goede manier om zoveel mogelijk trage wegen, dus wegen enkel bestemd voor voetgangers en fietsers, in gebruik te nemen. Ze trokken de boer op en hadden meestal vruchtbare gesprekken met eigenaars. Ten slotte konden ze 6 routes aanbieden over in totaal 40 km, waarvan zowat 20 km trage wegen. Een flink deel hiervan waren primeurs voor veel Hooiktenaren.

2012 was een nieuwe mijlpaal. De wandelingen werden opgenomen in het wandelgebied Pallieterland en voorzien van startpanelen, rustplekken, nieuwe bewegwijzering … Ondanks de vele inspanningen zijn sindsdien echter enkel maar trage wegen verdwenen: afgesloten, omgeploegd, bebouwd. Dat bleek uit de inventaris die de werkgroep in 2021 opstelde. Deze inventaris werd door de Stad Lier in 2023 overgedaan met dezelfde conclusies maar, tot op heden, weinig of geen concrete acties.

Meer info vind je op  www.tragewegenkoningshooikt.be en www.tragewegen.be